Za profesionalce

E-mobilnost v gostinstvu - včasih luksuz, danes nepogrešljivi del ponudbe

12 / 2021

Če so se električni avtomobili in polnilnice zanje še pred leti zdele oddaljena prihodnost in luksuz posameznikov, danes temu ni več tako. Koncept trajnostne in okolju prijazne mobilnosti, takoimenovana e-mobilnost, iz tujine hitro prodira tudi k nam. Zato smo se ob tej priložnosti pogovarjali s Saro Fink in Dušanom Lukičem iz Porsche Slovenija, kjer se od leta 2019 tudi pod blagovno znamko MOON intenzivno ukvarjajo z e-mobilnostjo. Zaupala sta nam številne prednosti, ki jih pridobijo gostinski objekti in hoteli s postavitvijo polnilnih postaj za električna vozila ali kar celovitega lastnega sistema pridobivanja in shranjevanja električne energije.

ČAD IN KOVAČ, PRIMERA DOBRE PRAKSE
Pri Porsche Slovenija so se e-mobilnosti lotili celovito. V njihovi ponudbi niso zgolj električna vozila, v sklopu blagovne znamke MOON ponujajo še polnilnice za električna vozila, sončne elektrarne in hranilnike električne energije oz. baterije, skupaj s celovitim sistemom za upravljanje z energijo. S tem sledijo smernicam koncerna Volkswagen, ki želi do leta 2050 postati ogljično nevtralen v celotni proizvodni verigi in sistemu. Porsche Slovenija se ob tem tesno povezuje tudi s slovenskimi podjetji. Etrel iz Grosuplja jim tako zagotavlja polnilnice, s podjetjem Tab iz Mežice pa so razvili prvi slovenski hranilnik električne energije MOON e-hranilnik. V Sloveniji sta se za celovito rešitev z MOON e-infrastrukturo že odločili dve ljubljanski gostilni - Gostilna Čad pod Rožnikom in Gostilna Kovač v Tomačevem. Slednja je postavila 4 polnilnice, ki so trenutno namenjene samo gostom, pri Čadu so jih postavili šest. Namenili so jih tako uporabi gostov kot tudi za polnjenje lastnih štirih službenih električnih vozil, ki jih uporabljajo za dostavo. Pri obeh gostilnah pa energijo zanje zagotavljajo tudi s sončno elektrarno MOON in imajo nameščen tudi hranilk ter sistem za upravljanje MOON. Sara Fink, koordinatorka projekta e-mobilnost pri Porsche Slovenija, je povedala, da se zanimanje za e-polnilnice tudi pri drugih podjetjih povečuje. Tako so med drugim že postavljene javne polnilnice MOON v nakupovalnem centru Aleja, v Nordijskem centru v Planici in v parkirni hiši na Šubičevi ulici v Ljubljani. Dušan Lukič, vodja projekta Nova mobilnost pri Porsche Slovenija, je ob tem poudaril: »Nekoč je polnilnica pred restavracijo predstavljala konkurenčno prednost za gostinca, danes postaja to standard. Če je ni, se gost z električnim avtomobilom ponavadi odloči, da se bo na kosilu ali večerji raje ustavil tam, kjer polnilnico imajo.« 
Poleg kakovostne infrastrukture MOON zagotavlja tudi kontaktni center in pomoč ob morebitnih težavah uporabnikom 24 ur na dan, 7 dni v tednu. Hkrati upravljajo tudi storitev polnjenja MOON charge, s katero lahko imetniki električnih vozil vidijo, kje vse so na voljo javne električne polnilnice za polnjenje njihovega avtomobila. Z eno kartico lahko polnijo na nekaj sto polnilnicah v Sloveniji in več kot 1700 hitrih polnilnicah po EU.

POLNILNE POSTAJE ZA GOSTE IN SLUŽBENA VOZILA
Pri Porsche Slovenija pravijo, da je prednost vpeljave e-mobilnosti v tem, da se gostinec sam odloči, na kateri točki bo začel - ali se bo odločil samo za polnilne postaje ali za celovit sistem lokalnega pridobivanja (sončne celice) in shranjevanja električne energije (hranilniki). Postaja za električne avtomobile lahko predstavlja del ponudbe, ki je pri gostincu usmerjena navzven, torej k njegovim strankam in morda tudi zaposlenim (polnjenje službenih vozil). Medtem ko sta sončna elektrarna in hranilnik energije usmerjena navznoter, k njegovim potrebam po prihranku energije. Delujeta lahko torej vsak posebej, hkrati pa sta pripravljena na integralno sodelovanje. Če se gostinec za začetek usmeri v postavitev polnilnih postaj, Dušan Lukič svetuje: »Najprej se mora vprašati, zakaj bi sploh uvedel polnilnico? Če jo namerava uporabljati zgolj za polnjenje službenih in dostavnih vozil, bo zadostovala pametna polnilnica, ki je sposobna dinamičnega polnjenja, da ne preobremeni priključka. Ni pa nujno, da je vključen v zaledni sistem za nadzor in vodenje polnilnic. Če pa vidi to kot dodano vrednost za svoje stranke ali kot marketinško orodje, s katerim bo k sebi privabljal nove goste, se pravi voznike električnih vozil, in jim omogočiti preprosto polnjenje med obiskom gostilne, potem se je dobro zadeve lotiti nekoliko širše.« Smotrno je najprej definirati tip strank, ki gostinski lokal obiskujejo - so to gostje, ki se v lokalu ustavijo za kratek čas na kavi, se bodo v lokalu zadržali vsaj uro ali dve ali bodo morda celo prespali v nekem hotelskem objektu? Od tega je namreč odvisno, ali so za lokal primerne polnilnice za hitro ali tiste za dolgotrajno polnjenje. »Tako se lahko za začetek najprej postavi eno ali dve polnilni mesti in ko sta zasedeni več kot 60%, se doda še kakšno več,« razloži Lukič.

DOMAČA SONČNA ELEKTRARNA IN HRANILNIKI
Zagotavljanje zelene energije, se pravi postavitev sončnih celic, pa je mišljena v prvi vrsti za to, da si gostinski ali hotelski objekt zniža strošek elektrike oziroma da se z njo popolnoma pokrije. To je smotrno že takrat, ko restavracija ali hotel sploh še nima polnilnice, ima pa porabo elektrike najmanj 4.000 kWh na leto. S tem si pokrije strošek elektrike in plačuje samo še omrežnino. Nadgradnjo in zaokrožitev celotnega sistema MOON pa predstavljajo samostoječi zbiralniki, takoimenovani hranilniki električne energije. Ti solarno električno energijo, ki jo proizvede sončna elektrarna, začasno shranijo in jo je pozneje mogoče uporabiti za polnjenje električnega vozila. Sara Fink doda: »Hranilniki služijo za shranjevanje viškov energije, ki v gostinstvu lahko zagotavljajo električno energijo tudi v primeru izpada omrežja ali v času koničnih obremenitev (špic). Čez kakšno leto ali dve bodo hranilniki lahko močno sodelovali tudi pri uravnavanju obremenitve omrežja. Tako je uporabnik praktično neodvisen od dobavitelja električne energije.« 

POMOČ PRI NAČRTOVANJU INVESTICIJE
Glede na želje in namene gostinca Porsche Slovenija pripravi informativno ponudbo, saj je možnosti in kombinacij za vgradnjo sistema veliko. Tako je na primer okvirna cena pametne polnilnice, ki omogoča samodejno regulacijo moči polnjenja glede na druge porabnike, skupaj s preverjanjem lokacije, osnovno namestitvijo, konfiguracijo in meritvami, okoli 1800 evrov brez ddv. Sara Fink razloži: »Na sami lokaciji se  vedno oglasijo naši strokovnjaki in pogledajo, kje bi lahko stala polnilnica (na steni, samostojno - polnilni steber...) in kakšne instalacije so potrebne. Samo implementacijo lahko potem izvedemo mi ali pa pomagamo električarju, ki mogoče že dela za določenega gostinca ostale električne zadeve. Pri tem mu seveda nudimo vso podporo in informacije.« 
Kaj pa investicija v sončno elektrarno, ki seveda lahko z elektriko oskrbuje tudi polnilnico za el. avtomobile? Groba ocena investicije v za povprečno gostilno primerno sončno elektrarno v velikosti 34 kW znaša okoli 30 tisoč evrov z že upoštevano subvencijo EKO skada. Pri Porsche Slovenija upajo, da bo v prihodnosti še več podobnih spodbud ter bodo v kratkem na voljo tudi finančne spodbude za polnilnice: »Pri naših sosedih Avstrijcih država prispeva 80% vrednosti investicije v javne polnilnice, ne glede na to, ali gre za hitre ali počasne polnilnice,« izpostavi Dušan Lukič. Doda, da se pripravlja tudi zakonodaja, ki bo omogočala nakup osebnega službenega električnega avtomobila, pri katerem se bo lahko poračunal oz. odbil vstopni ddv. Trenutno je to namreč omogočeno le za homologirana dostavna e-vozila. Kot zanimivost pove, da ima Norveška zaradi ugodnosti pri nakupu, že skoraj 90% vseh novo prodanih vozil električnih. Nakup polnilnice, lastne sončne elektrarne, hranilnika električne energije, pa tudi električnega vozila je lahko lažji tudi s pomočjo podjetja Porsche Finance Group Slovenia. Ponuja namreč celostne finančne storitve za znamko MOON in avtomobilske znamke pod okriljem Porsche Slovenija (Volkswagen, Audi, Seat, Cupra, Škoda in ostale avtomobilske znamke koncerna Volkswagen).

ODLIČEN MARKETING ZA RESTAVRACIJO
Ko ima gostinec enkrat postavljene polnilnice, jih lahko (oziroma bi jih moral, če želi pritegniti stranke) vključi v zaledni sistem MOON charge. To pomeni, da so njegove polnilnice vidne v različnih aplikacijah za polnjenje in jih lahko s svojo kartico ali aplikacijo uporabljajo uporabniki različnih slovenskih in tujih ponudnikov storitev polnjenja. Pri Porsche Slovenija je to MOON charge aplikacija, obstaja pa še vrsto drugih, tudi tujih aplikacij. Dušan Lukič pove: »Praktično ga ni uporabnika električnega avtomobila, ki ne bi videl, kje se nahaja polnilnica, vključena v sistem MOON charge, v vsaj eni izmed možnih aplikacij, ki so mu na voljo oziroma jih redno uporablja. Gostje na ta način avtomatično izbirajo restavracije na podlagi tega podatka, kar je zagotovo dobra reklama za lokal. Izjemno pomembno je tudi to, da se informacijo izpostavi tudi na vseh spletnih mestih in socialnih omrežjih, kot so Facebook, Booking in podobni.«
Gostinec lahko svojo polnilnico gostom ponuja brezplačno. V tem primeru ima dejansko nek dodatni strošek energije, ki se pojavi ob polnjenju, okvirno 2 evra za uro polnjenja povprečnega električnega avtomobila. Druga možnost, ki je danes praktično najpogostejša, pa je, da se vključi v sisteme javnih polnilnic, kot je sistem MOON charge, in storitev polnjenja zaračuna. S tem si pokrije strošek porabe elektrike in zraven še nekaj malega zasluži. Če ima gostinec stisko s parkirnimi mesti, jih lahko ponuja samo svojim gostom, ki za to dobijo posebno kartico pri šanku lokala.

OGLASNA VSEBINA
​​​​
Članek je objavljen v reviji Pet zvezdic, št. 12/2021.   Nakup izvoda / Letna naročnina

Foto: Porsche Slovenija

Deli na
04 / 2022
Ledene kocke dovršenih oblik in brez primesi
Vsak barman bi se strinjal, da je kakovosten led - naj gre za takšnega v obliki kock, krogel ali drobljenega - pomemben sestavni del priprave koktajlov in postrežbe najrazličnejših pijač. Ledomati japonske znamke Hoshizaki, ki jih pri nas zastopa in prodaja podjetje DSP d.o.o., so v svetu cenjeni...
04 / 2022
Platforma, ki gostince povezuje z dobavitelji
V času, ko je bil turistični sektor zaradi pandemije zavit v črnino, sta podjetnika Valentina Metež in Milorad Drljača začela razvijati platformo Proky.io, ki gostincem, hotelirjem, velikim kuhinjam, barom in drugim v HoReCa sektorju omogoča hitrejšo in preglednejšo digitalno naročilo živil...
12 / 2021
Pandemija je hotelirje prislila, da so začeli razmišljati drugače
Med najbolj prizadetimi dejavnostmi zaradi pandemije je zagotovo hotelirstvo. S kakšnimi težavami vse se sooča in kakšni so načrti za naprej, so bile glavne teme nedavnega letnega zbora članov Združenja hotelirjev Slovenije. Zato smo k pogovoru povabili Gregorja Jamnika, predsednika združenja,...
Za profesionalce Pregled vseh člankov

Novičke

Bodite med prvimi obveščeni o aktualnih dogodkih,
tečajih, novostih iz sveta kulinarike ...

Prijava uspešna

Soglašam, da podjetje UMAMI d.o.o. vpisane podatke uporabi za
namene obveščanja o novostih in posebnih ponudbah.