Za profesionalce

Platforma, ki gostince povezuje z dobavitelji

04 / 2022

V času, ko je bil turistični sektor zaradi pandemije zavit v črnino, sta podjetnika Valentina Metež in Milorad Drljača začela razvijati platformo Proky.io, ki gostincem, hotelirjem, velikim kuhinjam, barom in drugim v HoReCa sektorju omogoča hitrejšo in preglednejšo digitalno naročilo živil in drugih produktov. Povprašali smo ju, kako je nastala ideja za platformo, kaj ponuja in kakšni so odzivi nanjo s strani dobaviteljev in gostincev.

Intervju

Mnoge hotelske verige in dobavitelji že imajo svoje interne sisteme, preko katerih potekajo nabavni procesi (B2B). Tudi gostinci imajo z dobavitelji živil vzpostavljene določene komunikacijske kanale za naročanje. Zakaj sta se odločila razvijati nov sistem?
Res je, nekatere večje hotelske verige imajo svoje nabavne procese v veliki meri že digitalizirane. Njihovi dobavitelji morajo komunikacijo in naročila sprejemati preko teh sistemov. Prav tako imajo tudi nekateri večji dobavitelji živilskih produktov urejene svoje spletne trgovine, na katerih lahko nabavniki opravljajo svoje nakupe. Kljub temu tovrstni interni sistemi niso praktični. Če bi vsi dobavitelji (trgovci) postavili svoje interne spletne trgovine, bi to za gostinca, ki v povprečju sodeluje z najmanj 20 dobavitelji, pomenilo, da bi potreboval takšno tudi število uporabniških računov. To je z vidika optimizacije nabavnih procesov seveda popolnoma nepraktično. Prav zaradi tega sva se odločila, da ustvariva platformo Proky, ki bo nudila možnost nakupa in komunikacije na enem mestu. S tem lahko tako kupcem (restavracije, gostilne, hoteli, bari, šole, vrtci, domovi starejših občanov in druge kuhinje) kot ponudnikom (distributerji, trgovci, kmetije in drugi) zmanjšamo delo ter celoten nabavni proces naredimo hitrejši, preglednejši in stroškovno učinkovitejši.

Kako se je sploh rodila ideja za platformo, ki bi na enem mestu povezala gostince in dobavitelje? Od kod izvira njeno ime Proky?
Podjetje Optiguest je slovenski startup, ki sva ga ustanovila Valentina Metež, podjetnica, programerka in zagovornica digitalizacije, in Milorad Drljača, lastnik dveh restavracij v Ljubljani (B2 dostava in Kuhinja pri Babici). Izhajala sva iz težav, ki jih je Milorad doživljal v lastnih restavracijah, zato ni presenetljivo, da je platforma hitro vzbudila zanimanje tudi pri drugih v gostinski branži ter v prvih nekaj mesecih delovanja omogočila naročanje že pri preko 200 dobaviteljih.
Financiranje razvoja ideje in platforme poteka iz lastnih sredstev ter iz sredstev Evropskih skladov in Slovenskega podjetniškega sklada (P2 razpis za inovativna podjetja). Inovativnost najine ideje je bila že večkrat prepoznana – bili smo finalisti Najpodjetniške ideje 2021 časnika Finance, vodilni VC portal nas je objavil na novembrskem seznamu »Top 10 e-commerce startups in CEE«. Bili pa smo tudi med deseterico izbranih evropskih startupov izmed več kot 150, ki so bili prijavljeni v poljski program, v katerem smo sodelovali z »Google for Startups« strokovnjaki. Sicer sta mentorja najinega podjetja bivši predsednik poslovnih angelov Branko Drobnak in ustanovitelj slovenske aplikacije za dostavo hrane eHrana, ki je bila lani prodana podjetju Glovo. 
Ja, obseg našega dela in številčnost Proky ekipe hitro raste, kar potrjuje, da smo na pravi poti. Ime Proky je dejansko nastalo iz besede Procurement (naročanje / nabava). Po drugi strani jo lahko povežemo tudi z besede proxy, ki v računalniškem in tudi drugih kontekstih pomeni posrednika ali povezavo. Ker smo bili že od vsega začetka usmerjeni mednarodno (naša širitev na trge sosednjih držav je pred vrati), smo imenu platforme dodali končnico oziroma domeno io, ki pogosto označuje IT projekte in zagonska oziroma »start up« podjetja.

Kako poteka prehod gostinca oziroma hotelskega nabavnika iz tradicionalne oblike nabave (skozi telefonske klice, SMS-e in spletno pošto) na vašo platformo? 
Sam proces je precej enostaven, saj imamo že precej utečen sistem in ekipo, ki poskrbi za podporo skozi celotno tranzicijo. Kupec (gostinec, nabavnik…) se s svojim uporabniškim imenom in geslom prijavi na našo platformo, kjer ima na voljo več kot 200 dobaviteljev in njim pripadajočih več kot 20.000 produktov, ki jih lahko takoj tudi naroči. Če se zgodi, da z nami kateri od njegovih dobaviteljev še ne sodeluje, z njim takoj stopimo v stik in uredimo, da ima gostinec ali nabavnik vse produkte, ki jih potrebuje za normalno delovanje svoje gostinskega obrata, na voljo na enem mestu. Vse produkte, ki jih redno naroča, si lahko uredi glede na dneve naročanja, po dobaviteljih ali po kategorijah. Vsako naslednje naročilo je hitrejše, največjo prednost pa nedvomno predstavlja dejstvo, da lahko z enim klikom opravi naročila pri več dobaviteljih hkrati, kar zelo pospeši celoten proces nabave. Proky ne dostavlja naročil, za dostavo skrbijo ponudniki sami. Na platformi pa je sicer mogoče preveriti območje dostave posameznega dobavitelja.
Vsakomur, ki se odloči za sodelovanje z nami, je dodeljen tudi skrbnik, ki je stranki (kupcu ali dobavitelju) na voljo od prvega vstopa na platformo in nato na vsakem koraku.

Uporabo platforme Proky.io sedaj že nekaj časa aktivno testirate in razvijate z različnimi vrstami uporabnikov. Kakšen je odziv uporabnikov, kaj opažate?
S prvimi testi smo začeli že v sredini minulega leta, saj smo želeli platformo čim bolje optimizirati za različne načine uporabe. V začetku novembra 2021 smo jo dali v uporabo tudi širši javnosti in veseli nas, da nas vse več strank najde samih in nam jih ni treba več iskati. 
Redni uporabniki naše platforme največ prihranijo pri času, ki ga porabijo za opravljanje nabave, pa tudi pri stroških, saj se zmanjšajo napake pri naročilih. Največjo razliko s »starim načinom nabave« predstavlja predvsem centralizacija naročanja, saj uporabnik lahko opravi svoje naročilo pri več dobaviteljih hkrati, s čimer se izogne zamudni komunikaciji preko SMS-jev, klicev in spletne pošte. Največjo uporabno vrednost smo prepoznali predvsem pri večjih hotelih in gostinskih obratih, ki za svoje nemoteno delovanje sodelujejo tudi s 50 do 100 različnimi dobavitelji. Namesto številnih klicev, ki so jih morali dnevno opraviti, lahko zdaj vsa svoja naročila opravijo zgolj v nekaj minutah, saj imajo na platformi vse produkte zbrane na enem mestu. Že prva testiranja so pokazala, da lahko nabavniki prihranijo kar do 80% časa pri opravljanju naročila, kar na tedenski ravni lahko pomeni tudi več ur. Seveda je naš cilj, da s pomočjo modernih tehnologij časovno komponento opravljenih naročil še zmanjšamo.

V začetku vašega delovanja je bila platforma Proky plačljiva za dobavitelje in nabavnike HoReCa sektorja, trenutno pa je uporaba brezplačna. Zakaj? 
Drži. Na samih začetkih razvoja naše platforme Proky nam je bilo primarnega pomena potrditi, da so gostinci in dobavitelji za naše storitve pripravljeni plačati. S tem smo potrdili, da smo z razvojem na pravi poti in ustvarjamo produkt, ki obema stranema prinaša dodano vrednost. Ko smo videli, da se pandemiološka slika ne izboljšuje, smo se odločili, da začasno platformo ponudimo brezplačno. Naše trenutno poslanstvo je reševanje težav, s katerimi se spopadajo gostinci in dobavitelji na dnevni ravni, zaradi česar smo si za določen čas postavili drugačne (neprofitabilne) prioritete. Uporabo platforme bomo ponovno začeli zaračunavati predvidoma aprila, še vedno pa bo ostala možnost uporabe brez plačila za obrate z manjšim obsegom poslovanja. Na spletni strani Proky.io se lahko zainteresirani uporabniki brezplačno registrirajo, naša ekipa pa jim na prvih korakih uporabe z veseljem priskoči na pomoč.

V tujini je moč zaslediti podobne rešitve na področju nabave, ki delujejo že kar nekaj let. Ali po vajinem mnenju v Sloveniji na področju digitalizacije HoReCa sektorja zaostajamo?
Res je, v tujini obstajajo podobne rešitve, ki se med seboj precej razlikujejo - verjetno zaradi problemov, ki so jih razvijalci opazili v svojem okolju. Dejstvo je, da digitalna transformacija v gostinskem sektorju v Sloveniji nekoliko zaostaja za ostalimi panogami, vendar jo je pandemija in prekinitev mnogih dobavnih mrež v veliki meri pospešila. Tako so vrednost naše platforme že prepoznala tudi največja podjetja, ki delujejo na področju gostinstva. Veseli nas, da lahko med 25.000 produkti na naši platformi najdete tudi imena dobaviteljev/blagovnih znamk, kot so Nektar Natura, Mlekarna Celeia, Kotányi, Fiducia, Pivka, Lušt in druge, ki se zavedajo, da je prihodnost digitalna. 

Omenili ste nove tehnologije, s katerimi želite v prihodnosti še izboljšati celoten nabavni proces. Kakšna mislite, da bo prihodnost gostinske nabave?
Prihodnost je nedvomno Proky. (smeh) Vse, kar naša platforma trenutno ponuja, je zgolj začetek digitalizacije panoge. Kmalu bomo našim uporabnikom omogočil tudi plačila na platformi in s tem naredili velik korak k bolj trajnostni naravnanosti HoReCa panoge. Poleg tega bomo kmalu v platformo vključili tehnologijo umetne inteligence, s katero bomo omogočili uporabnikom tudi boljše napovedovanje porabe. Na ta način želimo zmanjšati količine odpadne hrane, ki predstavlja enega večjih problemov v gostinstvu. Kot vse druge panoge, bo tudi gostinska v nekaj letih popolnoma digitalizirana, vendar nas v tem času čaka še veliko dela. Veseli nas, da smo lahko del te zgodbe.

OGLASNA VSEBINA (klik za več)
​​​​
Članek je objavljen v reviji Pet zvezdic, št. 4/2022.   Nakup izvoda / Letna naročnina

Deli na
04 / 2022
Ledene kocke dovršenih oblik in brez primesi
Vsak barman bi se strinjal, da je kakovosten led - naj gre za takšnega v obliki kock, krogel ali drobljenega - pomemben sestavni del priprave koktajlov in postrežbe najrazličnejših pijač. Ledomati japonske znamke Hoshizaki, ki jih pri nas zastopa in prodaja podjetje DSP d.o.o., so v svetu cenjeni...
12 / 2021
Pandemija je hotelirje prislila, da so začeli razmišljati drugače
Med najbolj prizadetimi dejavnostmi zaradi pandemije je zagotovo hotelirstvo. S kakšnimi težavami vse se sooča in kakšni so načrti za naprej, so bile glavne teme nedavnega letnega zbora članov Združenja hotelirjev Slovenije. Zato smo k pogovoru povabili Gregorja Jamnika, predsednika združenja,...
12 / 2021
E-mobilnost v gostinstvu - včasih luksuz, danes nepogrešljivi del ponudbe
Če so se električni avtomobili in polnilnice zanje še pred leti zdele oddaljena prihodnost in luksuz posameznikov, danes temu ni več tako. Koncept trajnostne in okolju prijazne mobilnosti, takoimenovana e-mobilnost, iz tujine hitro prodira tudi k nam. Zato smo se ob tej priložnosti pogovarjali...
Za profesionalce Pregled vseh člankov

Novičke

Bodite med prvimi obveščeni o aktualnih dogodkih,
tečajih, novostih iz sveta kulinarike ...

Prijava uspešna

Soglašam, da podjetje UMAMI d.o.o. vpisane podatke uporabi za
namene obveščanja o novostih in posebnih ponudbah.